Rádce
Návody na montáž šroubovacích masivních konektorů N, PL (UHF), BNC a SMA konektorů:
N konektor ZDE
PL (UHF) masivní ZDE
BNC masivní ZDE
SMA masivní ZDE
Návody na montáž krimpovacích konektorů BNC a SMA
BNC konektor ZDE
SMA konektor ZDE
Rozdělení radiostanic:
- CB (občanské) radiostanice pracují na kmitočtech v okolí 27MHz na 40 nebo 80 kanálech.
- PMR stanice pracují v pásmu 446 MHz.
- Profesionální stanice se používají nejčastěji v pásmu 136-175 a 400-480 MHz. I zde je možný bezplatný provoz pro firmy i soukromé osoby v rámci sdílených kmitočtů.
- Letecké radiostanice pracují v pásmu 108-136MHz
- Lodní radiostanice pracují v pásmu 156-164MHz
Pro provoz CB a PMR nepotřebujete žádné povolení, přihlašovaní, placení poplatků apod
Pro provoz VHF-UHF radiostanic na sdílených kmitočtech nepotřebujete žádné povolení, přihlašovaní, placení poplatků apod, ale je nutné dodržovat pravidla uvedená v odkaze.
Provoz na radioamatérských pásmech je možný pouze, pokud jste držiteli radioamatérské koncese.
Informace k získání koncese: https://ceskyradioklub.cz/prakticke/jak-zadat-o-koncesi
Jak vybrat CB radiostanici
Radiostanici vybíráme nejlépe podle funkcí, které požadujeme, rozměru, vzhledu, ceny.
Všechny stanice mají stejný výkon vysílače a citlivost přijímače, takže dosah volbou stanice neovlivníme. Ten závisí na anténě - její velikosti, místě montáže a terénu mezi komunikujícími. Cena stanice nijak nekoresponduje s dosahem, ale je dána výbavou stanice a výrobcem, případně platbou za značku.
Ve vozidle je nevhodnější použití jednoduchých radiostanic. Využijete zejména automatický squelch (umlčovač šumu), přepínání kanálů na mikrofonu, scanování, přepínání norem – např při cestě do Polska, kde se používají kanály kmitočtově končící nulou, tzv půlkanály, norma PL. Jinak téměř všude po Evropě je provoz stejný jako u nás – modulace FM, 40 kanálů (případně 80), občas se v některých zemích nebo lokalitách používá AM modulace (např Španělsko, Itálie).
Všechny ostatní funkce jsou ve vozidle zbytečné a znepřehleňují obsluhu. Více vybavené stanice využijí spíše provozovatelé, co mají CB jako hobby.
Pro někoho může být důležitá také barva podsvícení.
Součástí balení stanice je vždy mikrofon, U držák stanice, šrouby, držák mikrofonu, napájecí kabel s pojistkou.
Rozměrově jsou stanice menší než DIN otvory ve vozidle, pro ty je pak možné pro montáž do DIN dokoupit DIN rámeček nebo použít montáž do plastového kastlíku nebo uchycení pomocí U držáku, který je součástí balení stanice. V nabídce jsou také modely, které mají přímo rozměr DIN.
Pokud chcete stanici zabudovat do palubní desky a nemá přední reproduktor, je nutné dokoupit přídavný reproduktor, jelikož reproduktor na spodní straně stanice „huhlá“ do prostoru palubovky.
Dosah radiostanice
To je asi nejčastější dotaz při koupi radiostanice. Jak bylo řečeno výše, výběrem CB radiostanice dosah neovlivníte, ten závisí především na terénu a na použitých anténách obou komunikujících, případně také na rušení, které přichází z okolí nebo je produkováno elektroinstalací ve vozidle. V praktickém provozu se dosah pohybuje od několika do desitek kilometrů.
Jak vybrat CB anténu
Správným výběrem antény ovlivňujeme dosah naší radiostanice. Obecně platí fyzikální zákony, takže čím je anténa delší, tím je účinější – to je jedniný parametr. Kolik stojí, jak vypadá a kdo ji vyrábí nemá s dosahem nic společného. Volíme tedy anténu co nejdelší, v rámci možností na jakém vozidle nebo stroji ji budeme montovat.
Nejvhodnější a nejvíce používané jsou antény v délkách kolem 120-140 cm. Pokud taková délka není možná (např na vysokých kamionech, traktorech, kombajnech apod), jsou v nabídce antény kratší 70-100cm.
Dalším velmi důležitým parametrem s ohledem na dosah je místo montáže. Ideální místo je na plechovou střechu doprostřed. Pokud to nejde, je možné anténu montovat např na střechu doprostřed dozadu nebo dopředu „nad“ zpětné zrcátko, v těchto místech mají auta i montážní kapsy, takže se tam spodní část patice s konektorem pohodlně vejde. Případně je možná montáž i na dobře ukostřené rampy. Kompromisní motáže pak jsou na bocích, kapotách, předních rámech, zrcátkách. Ale když není jiná možnost i takto namontovanou anténu lze naladit, vyzařovací diagram pak bude ovlivněný místem montáže, dosah v určitých směrech může být menší.
K anténě je potřeba dokoupit PL konektor na připojení antény do stanice. Koaxiální kabel v balení antény má volný konec, aby jej bylo možné při montáži protáhnout a pak se na závěr montuje PL konektor. Kabel u antény má délku 375 cm.
Magnetické antény mají obecně zhruba o 30% horší účinnost, než stejně dlouhé antény namontované napevno. Je to dáno kapacitní vazbou na protiváhu – folie magnetu, lak auta. Když magnetickou anténu, tak nejlépe 100-140 cm dlouhou. Krátké 30cm antény jsou vhodné pro vozidla jedoucí v koloně. PL konektor na připojení do stanice je na kabelu již namontovaný výrobcem.
Jak namontovat CB anténu
Velmi důležitým parametrem s ohledem na dosah je místo montáže. Ideální místo je na plechovou střechu doprostřed. Pokud to nejde, je možné anténu montovat např na střechu doprostřed dozadu nebo dopředu „nad“ zpětné zrcátko, v těchto místech mají auta i montážní kapsy, takže se tam spodní část patice s konektorem pohodlně vejde.
Případně je možná montáž i na dobře ukostřené rampy. Kompromisní motáže pak jsou na bocích, kapotách, předních rámech, zrcátkách. Ale když není jiná možnost i takto namontovanou anténu lze naladit, vyzařovací diagram pak bude ovlivněný místem montáže, dosah v určitých směrech může být menší.
Montážní postup
- do střechy vyvrtáme otvor 10-12mm podle typu patice
- zespodu - zevnitř vozu oškrábneme lak, aby podle typu patice korunka konektoru nebo trojhúhelníková podložka měla dobrý kontakt na kostru, toto je velmi důležité, aby anténa měla správnou vazbu na kostru. Obzvláště to je důležité u antén typu Turbo, kde je cívka i ve spodní patě a pokud není dobrá kostra přímo u paty, přidává se indukčnost a kapacita kabelu a anténa je špatně naladěna
- přiděláme patici a připojíme konektor a kabelem (DV patice), nebo patici přichytíme šroubem přes konektor (DV-N a Turbo patice). Pozor šroub je „živý“, nesmí mít kontakt na kostru !!
- koaxiální kabel protáhneme k místu uchycení radiostanice, nezkracujeme ho
- na konec kabelu namontujeme PL konektor na připojení do stanice
- montáž je takto hotová, pokud jsme někde neudělali zrat nebo nenamontovali špatně konektor a anténa je namontovaná na dobré protiváze, je plně funkční. stačí jen zkontrolovat PSV metrem a používat.
Při montáži na zrcátko je nutné společně s koaxiálním kabelem natáhnout i další vodič, který spojí držák antény s kostrou, jelikož na rámu zrcátka bývá velmi špatná kostra, která je ovlivněna panty dveří a zrcátka.
Při montáži na horší protiváhu – rámy, kapoty, zrcátka, hagusy, zábradlí strojů apod. bývá nutné anténu naladit. Je to možné pomocí PSV metru nebo nejlépe anténním analyzátorem (ten mívají většinou je odborné firmy).
Ve většině případů ladí takto namontovaná anténa pod pásmem - ladí se zkracováním zářiče. Nebo pokud má ladící kroužky, tak pomocí nich. Kroužky pak je dobré zajistit PVC nebo vulkanizační páskou.
Anténu je nutné provozovat ve vertikální poloze, maximálně lehce sklopenou. Pokud by se anténa přikláněla ke kovovým předmětům nebo střeše, bude se rozlaďovat.
Montáž PL konektoru
Montáž je jednoduchá, ale vyžaduje pečlivost, aby nedošlo ke zbytečným problémům při provozu CB radiostanice.
Špatně namontovaný konektor bývá velmi častou příčinou, proč anténa neladí nebo je malý dosah.
Postup montáže napovídá obrázek
- z konektoru odšroubujeme vrchní část a nasadíme na kabel
- z koaxiálního kabelu odizolujeme vrchní černou izolaci v délce 4 cm
- stínění (oplet) rozpleteme a zkrátíme na 1cm
- na černou izolaci namotáme 2 závity PVC pásky (izolačky) – týká se PL konektorů, které máme v nabídce, někteří prodejci mají konektor s malým otvorem a ten se velmi špatně montuje. Pak odizolujeme střední vodič v délce 3 cm
- stínění přetáhneme přes PVC pásku, dbáme aby byly přetaženy všechny drátky, jinak by mohl nastat zkrat
- na takto připravený kabel našroubujeme tělo konektoru a střední vodič na konci dutinky dobře zaletujeme
- vrchní díl konektoru našroubuje zpět na tělo konektoru
Pokud chceme prověřit správnost montáže, lze to udělat zkoušečkou (pípákem) – střední vodič nesmí mít zkrat vůči krytu konektoru (kostře).Pokud máme již druhý konec kabelu zapojený k anténě, vede střední vodič na zářič - drát.
Pozor u antén Sirio Turbo - vzhledem k cívce v patě antény vede střední vodič nejen na zářič, ale přes vinutí cívky i na kryt konektoru. Pokud chceme prověřit správnost montáže konektoru u antén typu Turbo – zda není zkrat na konektoru, je nutné kabel od patice odpojit.
Měření PSV antény
Po montáži antény je vhodné zkontrolovat její správné naladění na požadovaný kmitočet. Případně pak anténu doladit.
Pokud jste postupovali při montáži CB antény dle popisu uvedeného v článku Jak namontovat CB anténu, je měření otázkou jen kontroly. Pokud je anténa namotována na nevhodném místě nebo má špatnou protiváhu, je většinou nutné ji doladit.
Pro měření PSV používáme speciální přístroje - PSV metry. Měřidlo musí mít rozsah kmitočtů pro měřené pásmo.
Pro měření v CB pásmu postačují nejzákladnější přístroje s rozsahem 26-30MHz.
Postup měření PSV:
PSV metr připojíme mezi radiostanici a anténu pomocí krátkého 50cm propojovacího kabelu. Kabel zapoijíme do radiostanice místo antény a druhý konec do PSV metru do konektoru označeného nejčastěji TCVR. Anténu pak zapojíme do druhého konektoru na PSV metru označeného ANT. Pokud je PSV metr s Wattmetrem, přepneme přepínač PWR-SWR do polohy SWR. Tím je příprava na měření hotova.
Vlastní měření spočívá v kalibraci výchylky ručky ukazatele PSV metru. Na přístroji přepneme přepínač do polohy FWD a zaklíčujme na mikrofonu stanici na vysílání, otočným potenciometrem na PSV metru nastavíme výchylku ručky na konec stupnice - poloha SET. Poté přepneme přepínač do polohy REF, zaklíčujeme a ručka nám ukáže hodnotu PSV.
Pokud je hodnota v rozsahu 1-1,5 není třeba s anténou nic dělat, maximální ztráty nepřízpůsobením jsou do 4%.
Pokud je hodnota vyšší = 2 a více (tj 11% ztrát a více), je vhodné anténu doladit.
U CB antén se provádí ladění změnou délky zářiče, vysouváním nebo zkracováním, případně ladění pomocí kroužků na těle antény. Záleží zda anténa ladí pod pásmem = zkracujeme nebo nad pásmem = prodlužujeme.
!! Toto ale doporučujeme přenechat odborníkovi, který má s laděním zkušenosti !!
Nadměrné zkrácení zářiče je nevratný proces a znamená zakoupit nový náhradní drát.
Doporučená základní CB sestava
Pro vozidla a stroje s 12V napájením: radiostanice Allamat 409, anténa Sirio Titanium 800-1000-1200 (čím delší je možné na vozidlo nebo stroj dát, tím lépe), konektor PL/6, v případě zabudování stanice do palubní desky externí reproduktor, případně DIN rámeček.
Pro vozidla a stroje s 24V napájením: radiostanice Allamat 409 - model s napájením 12 i 24 V, anténa Sirio Titanium 800-1000-1200 (čím delší je možné na vozidlo nebo stroj dát, tím lépe), konektor PL/6, v případě zabudování stanice do palubní desky externí reproduktor, případně DIN rámeček.
Pokud potřebujete krátkou a masivní dobrou anténu, doporučujeme Sirio Super 70.
Odzkoušeno na stavebních strojích, pískovnách, stavbách dálnice, v zemědělství ...
VHF - UHF - PMR pásma
Sdílené kmitočty VHF - UHF:
172.650 - 172.950 - 172.975 MHz - výkon 5 W
172.725 - 173.050 MHz - výkon 1 W
448.490 - 448.570 - 448.610 MHz - výkon 5 W
449.790 - 449.810 MHz - výkon 1 W
nově také:
442,200 - 442,225 - 442,250 - 442,275 - výkon 5W
PMR kmitočty:
Kanál | Frekvencie (MHz) | Kanál | Frekvencie (MHz) |
1 | 446.103125 | 9 | 446.153125 |
2 | 446.109375 | 10 | 446.159375 |
3 | 446.115625 | 11 | 446.165625 |
4 | 446.121875 | 12 | 446.171875 |
5 | 446.128125 | 13 | 446.178125 |
6 | 446.134375 | 14 | 446.184375 |
7 | 446.140625 | 15 | 446.190625 |
8 | 446.146875 | 16 | 446.196875 |
PMR stanice pracují v pásmu 446 MHz na šestnácti povolených kanálech o maximálním výkonu 0,5 W vyzářeného z vestavěné antény.
Provoz těchto stanic je bezplatný a není nutná žádná registrace.
Možnosti maximálního dosahu spojení jsou díky použité vyšší frekvenci (446 MHz) dosti omezené terénními překážkami a velmi dobrá vzájemná slyšitelnost bývá zaručena pouze v případě přímé viditelnosti, případně v nejbližším okolí několika kilometrů. Přesto všechno lze navázat za ideálních podmínek mnohdy až překvapivě dlouhá spojení o vzdálenostech převýšujících 100 km, kdy už je ovšem rozhodující, aby alespoň jeden z účastníků vzájemného spojení pobýval na výhodném vyvýšeném místě, na vrcholu holého kopce apod.
Orientační !! dosahy jsou asi následující :
- v zástavbě do cca 3 km
- z auta do auta za jízdy do cca 2 km
- v ideálních !! podmínkách k kopce na kopec při přímé viditelnosti mnohdy 100 km a více (i z výškového domu na kopec)